Forløb 3

lær dine elever at forstå ressourcekredsløbet

Support

Fremstilling af tekstil

Hvad er dit tøj lavet af?

Eleverne skal undersøge, hvordan deres tøj fremstilles, hvilke materialer det er lavet af, samt opnå materialekendskab gennem gruppearbejde i arbejdsstationer. Eleverne får endvidere indsigt i, hvilken betydning det har, hvad deres tøj er lavet af, og hvordan det fremstilles.

 

Tekstilindustrien er en af verdens mest forurenende brancher. Alligevel tænker få over miljøet, når de køber tøj. Selv miljøbevidste mennesker tænker ikke nødvendigvis over, at det er et problem, at forbrug af tøj indgår i et ’brug-og-smid-væk samfund‘, som skaber problemer for fremtiden. Se illustration over ’brug-og-smid-væk-samfundet’ her.

Læs mere

Danskernes forbrug af tøj ligger i dag 35 procent over gennemsnittet i verden. Det gør os til den nordiske befolkning, der oftest køber nyt tøj.

 

Vores tøj kan belaste miljøet på forskellig vis afhængigt af, hvilke tekstiler det er lavet af, og hvordan det er lavet. Bomuld, polyester, uld og bambus er forskellige typer af tekstiler, og de er fremstillet på vidt forskellige måder. Man kan også blande forskellige typer af fibre, så man får andre egenskaber end for eksempel tøj lavet af uld alene. Men hvad betyder det for miljø og ressourcer, hvilken slags tøj vi vælger at købe?

 

Tekstil fremstilles af enten naturlige fibre eller af syntetiske fibre. Naturfibre kan stamme fra dyr (f.eks. uld) eller fra planter (f.eks. bomuld, hør og hamp). Kunstfibre omfatter både rent syntetiske materialer (f.eks. polyester, polyamid og akryl) og cellulosefibre (f.eks. viskose og lyocell), som stammer fra planter, samt mineralfibre (f.eks. glas- og metalfibre).

 

Der bliver brugt mange kemikalier og store mængder vand, når der fremstilles tekstiler. Forbruget sker både under produktionen af råvaren på marken eller fabrikken og siden hen i tekstilindustrien. Der bruges ca. et kilo kemikalier for hvert kilo færdige tekstiler! Vandforbruget er også meget stort.

 

Der er således et stort forbrug af ressourcer knyttet til fremstillingen af de forskellige typer tekstiler. Men hvad sker der egentlig med vores tøj, gardiner, tæpper og viskestykker osv., når de er slidt op eller bare gået af mode? En del bliver givet videre til familie og venner, for eksempel babytøj. Mange afleverer også det brugte tøj, som er i god stand, i en container til tøjgenbrug, som hjælpeorganisationerne opstiller. Men meget tøj og tekstil bliver smidt ud i skraldespanden og bliver dermed brændt.

 

Nyttige tal:

 

–       Hvert år kasseres 145.000 tons tekstiler i Norden. Det svarer til halvdelen af den mængde, som sendes på markedet om året.

 

–       Det gennemsnitlige forbrug af tøj og tekstiler i Danmark i 2010 var 16 kg pr. person.

 

 

I forløbet undersøger eleverne, hvilke egenskaber de forskellige typer af tekstil har, og hvordan de er lavet, hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige typer af tekstil, samt hvilke muligheder vi har som forbrugere for at minimere vores affaldsmængder og belastning af miljøet.    

  • Tid: 2 - 8 Lektioner

Aktivitet 1

Undersøg tekstil fra produktion til forbrug

Eleverne skal arbejde i grupper ved tre forskellige arbejdsstationer. Her skal de undersøge forskellige tekstiltypers egenskaber, hvordan de fremstilles, og hvad den økologiske rygsæk indeholder for de forskellige typer. Eleverne skal dertil prøve at lave reklamer for de forskellige tekstiltyper og dermed undersøge fordele og ulemper ved tekstilerne. Eleverne skal afslutningsvis lave en synopsis/stil om, hvad de vil gøre med deres tøj og tekstil, når de ikke længere har brug for det.

Nødvendige materialer
LÆRER PORTAL