Forløb 6

lær dine elever at forstå ressourcekredsløbet

Support

Hvordan er din madpakke pakket ind i? Det er ikke helt lige meget, hvad du eller dine forældre pakker din madpakke ind i. Det betyder nemlig noget for madens holdbarhed, og der er brugt ressourcer til at lave indpakningen, som påvirker miljøet.

Læs mere

Hvis maden ikke bliver pakket ind eller pakkes forkert ind, bliver den hurtigere dårlig, og det skaber madspild. Madspild er alt det mad, som vi smider ud, men som kunne være blevet spist. Hver dansker smider næsten 1 kilo spiselig mad ud om ugen, eller hvad der svarer til 3 hele madpakker.

 

I skal undersøge, hvad der gør, at maden bliver dårlig, og hvilke materialer det er bedst at pakke maden ind i, både for at undgå madspild og for at spare på jordens ressourcer.

Aktivitet 1

Rester fra din madpakke - Madaffald og madspild

Undersøg i klassen resterne fra jeres madpakker. Hvad har I smidt ud? Er det alt sammen madaffald, eller kunne noget være blevet spist? Og hvad har I pakket jeres mad ind i? I skal sortere jeres affald og veje, hvor meget der er.

Du skal bruge (Klik her)
  • Ressourcekredsløbet for en tomat.

  • Film: Kend dit skrald – Madaffald

  • Film: Kend dit skrald – Papir

  • Film: Kend dit skrald – Aluminium

  • Film: Kend dit skrald – Plastik

Aktivitet 2

Pak tomaterne ind - hvad sker der?

Undersøg forskellige måder at pakke en tomat ind på. Hvad sker der med tomaten, når man pakker den ind på forskellige måder? I skal beskrive med ord og billeder, hvad der sker hver dag over to uger:

 

–       Hvordan ser tomaten ud?

–       Hvordan lugter den?

–       Hvordan føles den?

 

I kan søge information om, hvad der gør, at maden bliver dårlig på madklassen.dk. Til sidst skal I lave en præsentation af jeres forsøg og vise den til jeres kammerater, så de kan blive klogere på, hvad der skete i jeres forsøg.

Du skal bruge (Klik her)
  • Husholdningsfilm, alufolie, madpapir (andre typer emballage).

  • Kamera (digital, telefon, tablet).

Aktivitet 3

Hvad gør indpakningen ved miljøet?

Hvad betyder de forskellige ting, I har pakket maden ind i, for miljøet? Hvad skal man bruge for at lave alufolie, plastikfilm og madpapir, og hvor mange ressourcer bruger man?

 

I skal se film om de forskellige slags materialer, som man kan pakke mad ind i. Bagefter skal I undersøge, hvad der er brugt til at lave forskellige slags indpakning. Det skal I for at finde ud af, hvad de forskellige typer indpakning betyder for miljøet.

Du skal bruge (Klik her)

Aktivitet 4

Formidling for klassen

I skal lave et formidlingsprodukt ved at bruge jeres billeder og den viden, I har indsamlet igennem de forskellige aktiviteter.

Du skal bruge (Klik her)
  • Film: Kend dit skrald – Papir

  • Film: Kend dit skrald – Aluminium

  • Film: Kend dit skrald – Plastik